MODA NA KREATYWNOŚĆ
30 Sty

MODA NA KREATYWNOŚĆ

Aktualnie na rynku pracy panuje absolutna moda na pojęcie „kreatywność”
Niezależnie od stanowiska pracy, jest to coraz bardziej pożądana cecha przez obecnych pracodawców.
Tylko po co wymagamy kreatywności od pracownika linii produkcyjnej, którego zadaniem jest wykonanie
jednej czynności przy konkretnej maszynie powtarzanej x razy w ciągu dnia ? Od handlowca, który jeździ od punktu do punktu
w celu zebrania zamówień od klientów, czy urzędnika, który w swojej pracy musi ściśle trzymać się przepisów, paragrafów..?

Odpowiedź brzmi: Przede wszystkim dlatego, że oznacza ona umiejętność nieszablonowego radzenia sobie z problemami –
zwłaszcza takimi, które powinny zostać rozwiązane „od ręki”, a które przecież zdarzają się w codziennym wykonywaniu obowiązków
niezależnie od zajmowanego stanowiska.

Każdy z nas mimo procedur zostanie prędzej czy później postawiony w sytuacji nietypowej, trudnej, „bez wyjścia”
Mamy wtedy do wyboru: załamać się i czekać na rozwój wydarzeń na to, aż „ktoś” pomoże rozwiązać problem, lub wziąć sprawy w swoje ręce!
Im bardziej jesteśmy kreatywni tym łatwiej nam będzie poradzić sobie z problemem.

Czy kreatywnym się jest bądź nie ?

Kreatywność to zdolność do tworzenia rzeczy nowych i wartościowych. Każdy ma taką zdolność – czy tego chce, czy nie.
Trzeba ją tylko pobudzać na różne sposoby, pielęgnować, ćwiczyć

Proste metody, czy skomplikowane techniki?

Istnieje wiele metod i technik rozwiązywania problemów, Oś Ishikawy, 6 kapeluszy de Bono, 3 pokoje Disneya. Najpopularniejszym
i chyba najbardziej niedocenianym jest burza mózgów, którą możemy stosować bez większego przygotowania merytorycznego
Potrzebujemy tylko…. zespołu. Chociaż jednoosobowe burze mózgów, też dają niezłe rezultaty 🙂

W zespole siła!

Skład zespołu nie powinien być przypadkowy.. Potrzebny jest moderator, którego niełatwym zadaniem
jest panowanie nad zespołem i kontrolowanie przebiegu pracy. Burza mózgów jest tym bardziej wartościowa … im bardziej
zróżnicowany jest zespół. Najlepsze efekty, o dziwo, można osiągnąć przy udziale amatorów. Osoby niebędące ściśle
znawcami tematu często spoglądają na problem totalnie nieszablonowo i generują najbardziej wartościowe, wręcz genialne pomysły!
Jeśli macie taką możliwość – zaproście do zespołu kogoś kto wg was w ogóle do niego nie pasuje, a sami się przekonacie!

Pomoce kreatywne.

Aby na co dzień pobudzać swoją kreatywność otoczcie się przedmiotami, które Wam w tym pomogą – różnego rodzaju tablice, gdzie
można na bieżąco umieszczać swoje pomysły, kolorowe karteczki, zakładki.
Nie bójcie się eksperymentować i zarażajcie tym innych!